Jak vyhrát - trénink Bez tréninku nejsou koláče. Tedy chci říct vítězství. Z materiálů zkušených hráčů a z vlastní zkušenosti jsme pro Vás připravili několik rad do života (šipkového) ... |
Trénink
Otázkou je: jak často? a jak dlouho? Předpokládám že profící trénují každý den několik hodin. Pro ligové hráče je však toto nemyslitelné (většinou mají svou výdělečnou činnost jinde a peníze jsou přece až na prvním místě). Takže odpověď zní: jak jen je to možné, neboli co Vám pracovní či jiné povinnosti dovolí. Na druhou stranu se ale nic nemá přehánět. Pokud si domů pořídíte tréninkový terč, nebo začnete pravidelné trénovat, hrozí několik nebezpečí:
Abych to shrnul: co nejvíce ale s rozmyslem, koncentrovat se a na konci mít dobrý pocit.
Tréninkové hry
Tréninkové hry mají navodit atmosféru zápasu. Není třeba trénovat několik hodin, ale trénovat tak abyste během kratšího tréninku odstranili problémy. Pokud si budete zaznamenávat své "úspěchy" (počet kol nebo šipek na zavření), uvidíte, jak se zlepšujete (nebo naopak stagnujete, či se dokonce zhoršujete).
Zkrácená 501
Asi nejznámější tréninková hra je zkrácená 501, to jest 108 nebo 170. Je zaměřená na zakončování zápasu.
Hodiny
Známou hrou, používající začátečníci, ligisté i profíci jsou hodiny . Má totiž několik variant, vyhovující všem skupinám. Spočívá v házení šipek na čísla jedna až dvacet + střed. Neprocvičuje však vůbec zavírání. No a teď k těm variantám: úplným začátečníků bude stačit pokud hodí každé číslo jednou, později třikrát a poté mohou přejít na triply a doubly. Tuto hru je možno oživit variantou na body. Singl je za jeden bod, tripl za tři. Začátečníci se nedostanou pod padesát bodů. Kolem 80 již jde o slušného hráče a pravidelně nad sto se dostanou je hráči světové úrovně - profíci.
Zavírání
Tuto, již o něco náročnější hru začíná hráč se 60 body. A snaží se zavřít na tři šipky. Když nezavře hraje tutéž hru ale začíná s 59 body (-1 bod). Pokud ano, se 70 body (+10 bodů). Atd.
Pětadvacítka
Jedná se o hru pro velmi dobré hráče. Hráč začíná s 25 body. Má tři šipky na double od 1 do 20 a střed. Pokud hodí double přičte se mu hodnota double, pokud ho netrefí ani jednou odečte ji. Hra končí, pokud se hráč dostane pod nulu.
Příklad:
D1 - 3 krát => 25 + (3 x D1) = 31
D2 - 2 krát => 31 + (2 x D2) = 39
D3 - 1 krát => 39 + (1 x D3) = 45
D4 - 0 krát => 45 - (1 x D4) = 37
Varianty: Hráč může jít i pod nulu nebo začíná na bodech větších než je 25.
Rozházení
Před každým turnajem (ať už jde "jen" o ligový zápas nebo o mistrovství světa) je velmi důležité se rozházet. Před ligovým zápasem stačí většině hráčů na rozházení asi půl hodiny, ale profíci se prý před mistrovstvím světa rozhazují několik hodin. Při tom je nutné se zaměřit na:
Nejprve je nutné si uvolnit ruku, nejlépe trefováním zařízení bez nějakého většího míření. Většinou je třeba jen pár minut. Potom je již nutné začít "trefovat čísla". Na to jsou ideální hry typu hodiny. Další dva body (cé a dé) je možno dle libosti obrátit (někdo říká, že je to lepší). Oba dva body jsou pro zápas stejně důležité. Pokud nemáte dost naházeno nemůžete zavírat a naopak i když máte připraveno na zavírání a to Vám nejde, vyjde to nastejno. A nyní několik rad:
Stejně jako u tréninku je nejlepší si vypracovat vlastní plán rozházení, abyste v co nejkratším čase odstranili problémy.